Bente's dagbog

2. Rethel - Epernay

Mandag den 28/6.
Ved flodbredden:
I dag vil vi forsøge at få generatoren repareret. Den lokale Hondaforhandler åbner først kl.14. Fejlen bliver fundet, Laust har hældt dieselolie i benzindunken, derfor kan den ikke starte-øv. Kl 17. sejler vi ud af Rethel og lægger til mellem 2 sluser ved flodbredden kl.19. Vi får en herlig aften sammen med Jens/Solbjørg med sang stearinlys og whisky. Ungerne hygger sig også.

Tirsdag den 29/6
Reims:
Tidlig næste morgen letter vi anker fra vores skønne natursted. En hel dag med mange trælse sluser må vi igennem før vi når til Reims. Jens's båd går i stykker og vi må slæbe dem i havn. Her er ufattelig meget støj. Vi ligger midt imellem 2 motorveje, men her er både bad og vaskemuligheder. Inden sengetid nydes en drink på soldækket alle 7.

Onsdag den 30/6
Langs flodbred: Vi starter dagen i Reims med en byrundtur i et lille tog. Derefter et besøg i Notre Dame Reims. Et fantastisk flot syn. Kl.14 siger vi farvel til Reims samt vores trofaste københavner venner, da de skal ligge i havn for at få deres båd rep. Vi gør holdt for natten i Vandemanges, langs kanalen. Går en tur op i en Champagneby; en rigtig "velhaverby". Alle er trætte om aftenen, så vi går tidlig i seng.

Torsdag den 1/7
Epernay:
Afgang allerede 9.15. Vi skal nå Epernay til middag. Mange sluser igen, stemningen ikke særlig høj. Vi passerer mange vinmarker. Knud Skov meddeler, at Chr. ikke kan køre med en bil hjem. Vi ankommer til Epernay kl.14. En fin lystbådehavn med plads til 8 både.. Besøger Champagnekælder med rundvisning af guide. Der er 10 km. med tunneler under byen; fyldt med champagne. Vi får også en prøvesmagning. Bagefter går vi på banegården for at finde togrute til Chr. som skal rejse hjem i morgen. Sejlklubben byder på en drink kl.18. Derefter går vi i byen for at spise. Maden er ikke noget at skrive hjem om!

Fredag den 2/7
Nogent-l'artaud:
  Chr. bliver sendt med toget mod Paris og videre med fly til Danmark. Kl.11.45 letter vi anker. Får et uheld med en af de røde fendere, der kommer i klemme i en sluse og bøjer en stang i sø-gelænderet. Vi gør holdt for natten i Nogent-l'Artaud. Vi er 3, der efterhånden har fået bådkuller og beslutter at sejler tilbage mod Epernay og så tage toget til Paris i stedet for at sejle derned. Arne med familie vil også helst overtage båden i Epernay.

Lørdag den 3/7
Dormans:
Vi påbegynder tilbagevejen mod Epernay, men holder ind i Dormans. Det er en rigtig dejlig by med mange butikker, et rigtig stort mindesmærke om faldne krigere samt en campingplads med legeplads. Dorthe finder sammen med en hel flok franske børn, som kan tale engelsk. En fin dag med solskin og oplevelser.

Søndag den 4/7
Dagen starter med sol og det lader til at det bliver meget varmt. Laust og jeg tager en lang cykeltur rundt i bjerglandskabet. Det er helt uberegneligt, bedst som vi tror, vejen går ligeud, går den opad. Ved middagstid regner det og det fortsætter resten af dagen. Vi slapper af, læser, spiller og går tur med paraplyer. Dormans har et kæmpe mindemonument fra 1914-1918, samt en militærkirkegård. En fantastisk spændende og meget gribende oplevelse at besøge begge steder.

Mandag den 5/7
Epernay:
Vi siger farvel til Dormans og sejler mod Epernay. En enkelt sluse ville slet ikke fungere, og vi måtte vente temmelig længe inden slusemesteren kom. Eftermiddagen i Epernay bruges på at købe billetter til Paris, samt handle ind.

Tirsdag den 6/7
Paris:
Kl. 8.42 tager vi med tog til Paris. Det tager 5 kvarter. Derefter går vi, samt tager Metroen rundt i Paris. Vi ser Bastillepladsen, Notre Dame, Eiffeltårnet og Triumfbuen, samt en masse andre seværdigheder på vores meget lange gåtur rundt om i byen. Man når ikke at se hele Paris på 1 dag, men det giver dog tøserne en fornemmelse af hvordan Paris er. På hjemmefronten har Lars-Christian og Peter været på tyveknægtejagt.

Onsdag den 7/7
Epernay:
Dagen før afrejse. Vi gør rent og handler ind. Jette og Arne kommer kl.15. Vi spiser sammen og får snakket alt det tekniske igennem og overdrager båden til Arne.

Torsdag den 8/7
18 dages ferie er slut. Vi har fået rigtig mange dejlige oplevelser, set en masse skøn natur; men vi må konkludere at skulle igennem 110 sluser på 18 dages ferie, var for meget. Vi tager køreturen hjem i et stræk,- 1200 km., og er hjemme kl.01.30