Esbjerg - Harlingen



Det er søndag d. 28 maj 2004. M/Y Sirenia ligger rejseklar i Esbjerg havn. M/Y Sirenia er en Imperator 41 motorbåd. Hun har to stærke DAF dieselmotorer på hver 165 HK til at drive sig frem og det giver en topfart omkring 20 knob. Marchfart, som er mere behagelig og økonomisk, er dog omkring 10 knob. Om læ er der en dejlig stor salon, med pantry i bagbords side. Endvidere er der er en god stor agterkahyt, med tilhørende bad og toilet, samt en mindre forkahyt. Der er en stor salon/styrehus, og oppe over agterkahyt'en er der en stor terrasse, hvor vi kan sidde ved det runde havebord og nyde livet.

Alt mekanisk på båden er gennemgået grundigt de sidste 14 dage og alt er rengjort og der er naturligvis også lagt et nyt lag bundmaling på.

 

Om bord på første del af turen er skipper og ejer, Laust Bendix Jensen fra Bryndum nær Esbjerg, Arne Riis - AR - fra Orte nær Årup, samt Arne Poulsen - AP - fra Svendborg.

Der er provianteret godt, og besætningen er klar til afgang kl 8.15.

Vinden er 4 - 6 m/s fra SØ og det er planen at første strækning på ca. 90 sømil til Helgoland skal udsejles inden aften.

Vi kommer fint ud af løbet ved Grådyb og kursen sættes på Helgoland.

Det er lidt småkoldt, så det er godt at vi kan opholde os indendørs i det store styrehus. Dønningerne fra Nordsøen giver lidt rulninger, men Sirenia klarer det meget fint ved en hastighed på 8 - 10 knob.

Vi ser forbavsende lidt trafik på vejen sydover og turen forløber planmæssigt.

Helgoland anduves kl. 18, og da vi er bekendt med at der kan købes taxfri diesel på Helgoland sejler vi straks ind til bunkringskajen og får fyldt tankene helt op med diesel til 70 eurocent pr. liter.

Det er jo pinsedag, så da vi kommer over i lystbådehavnen ser vi at den ligner Skagen havn en sommersøndag. Hele havnebasin'et er fyldt med lystbåde, så man kan gå tørskoet fra den ene side til den anden i havnen. Vi er næsten ved at opgive at finde en plads, da en havnebeamter dukker op i en lille jolle. Han er venlig og tilbyder vi kan ligge ved færgens fortøjningsplads da det nu er sent. Vi skal blot sejle tidligt næste dag inden færgen kommer. Det sidste havde vi ingen problemer med, da vi af hensyn til tidevandet skal af sted allerede kl. 03 næste morgen. Tidevandet er middel og stigende, men alligevel har vi et par meter op til kajkanten. Heldigvis er der indbygget en jernlejder i den høje spunsvæg,  og den kan vi benytte.

Vi vil nu gå en tur rundt om øen. Skibskokken AR mener dog turen er lidt lang og vil gerne afkorte lidt.

 Laust og AP vil helst hele turen rundt på øen og det giver en travetur på godt 3 km. Det er et flot syn at vandre langs de stejle skrænter. På hele vestsiden af øen er der lodrette skrænter hvor der er omkring 70 meter ned til havoverfladen. Tusindvis af fugle lever på dette fuglefjeld, og deres efterladenskaber gør mange steder at den røde fjeldside er helt dækket af hvid gødning.

Der er en del ornitologer her for at studere de mange fugle. Nogle mindre sorte fugle ligner de Færøske Lomvi'er og fylder godt op på klippesiderne. En anden stor havmågeagtig fugl udmærker sig ved en fantastisk flyvekunnen. Den kan dykke lodret ned i havet fra 60 m. højde og farten når op på ca. 100 km./t. Den snupper så fisk helt ned på 6 meters dybde.

Øen blev bombet sønder og sammen under 2. verdenskrig og mange af disse bombekratere ses endnu tydeligt når man vandrer udenfor byen.

Lidt trætte efter traveturen når vi tilbage til turistinfernoet nede ved byen, og vi får også lige købt et par flasker af det stærke inden butikkerne lukker.

Vel tilbage på Sirenia får vi en sun downer og AR tilbereder en lækker aftensmad. Vi skal tidligt til køjs, idet vi skal lette allerede kl. 03.

Søluften og den gode mad, gør at vi sover godt, men allerede omkring kl. 02 vågner AP, som sover forude. Det knager og brager i forfortøjningen og båden ligger meget skævt i vandet. Det tager kun et øjeblik for at konstatere at vore fortøjninger har været for korte og med det faldende tidevand hænger vi nu med en hældning på 10 gd. i fortøjningerne. De bliver hurtigt løsnet og Sirenia svømmer frit igen. Morgenskafningen trækker lidt ud, så vi kommmer først af sted lidt før 4. Vinden har taget lidt til og ligger omkring 8 m/s og stadig fra SØ. Det giver nogle meget kraftige dønninger lige udenfor havnen og vi ruller en del, men snart er vi fri af øen og kan sætte kursen mod sydvest. Vi går med fin fart og snart skal vi passere T ruten. Der er ikke megen trafik og det bliver hurtigt lyst, så alt går let og smertefrit. I løbet af formiddagen løjer vinden en del, men det bliver så til gengæld mere diset. Det giver lidt forringet sigt, men det har ingen praktisk betydning takket være Mr. Clinton og hans formidable GPS system. Vi sejler nord for ruten med trafikseparering ud for nordtyskland og Holland, og det går jævnt og godt mod vort way point, som er Zeegat van Terschelling. Vi ser ikke megen trafik, men spotter dog af og til nogle skibe som følger trafikruten der går mellem os og kysten. Distancen er 116 sømil inden vi skal følge den markerede rende gennem Waddensee mod Harlingen. Vi anduver ved indsejlingen omkring kl. 16. Som altid er det i starten lidt forvirrende når man kommer fra åbent hav og skal ind gennem en markeret rute. Det er ekstra spændende her, idet der er en masse sømærker som anviser mindre lokale ruter til øerne i vadehavet, samt "vores" rute, som er en noget større afmærket rute på ca. 20 sømil ind over vadehavet til Harlingen. Vores sejlplan var tilrettelagt således at vi kommmer ind på stigende tidevand og vi får også et godt skub i ryggen af tidevandet.

I Harlingen vælger vi at gå ind i den lille private Yacht havn som ligger nord i byen ud til Van Harinxma kanaal. Vi starter så straks med at gå gennem en ret stor sluse og bliver sluset NED på kanalen. Slusningen går fint og snart er vi inde i Yachthavnen. Der er kun få pladser ledige i yderhavnen, så vi bliver anvist at sejle ind på en af kanalerne ind mod byen. For at komme derind skal vi gennem en bro. Der er snævert og Sirenia har kun få cm. friplads på begge sider. Skipper kender dog sin båd ret godt så alt går fint, vi kommer igennem og vejtrafiken kan fortsætte. Vi fortsætter til en stille og skøn plads ved kanalen. Her er fredeligt og stille og der er ikke langt op til byens centrum og der er ikke langt hen til de fine badefaciliteter i klubhuset. Herligt.

Sirenia er vel ankommet til den skønne hollandske by HARLINGEN

hvor hun ligger ved en kanal midt inde i byen.

 

KLIK på billedet for at se det i stor udgave

Første del af turen er forløbet planmæssigt og uden ubehag og overraskelser. Det fejres med en Jenever og god middag oppe i en af byens fiskerestauranter.

Tilbage til forside