Singlehanded igen.

Henny rejste jo hjem til Max hund i sidste uge, så nu er jeg alene om sejladsen. Det går også helt fint endnu. Madlavning og havsejlads kan jeg sagtens klare alene. Opgaverne kommer når jeg skal i havn. Nu skal jeg selv huske at få alt gjort klar med fendere, tovværk, dinghybåd og anker inden jeg bakker ind til havnekaj. Det er jo ting som Henny plejer at ordne, men det er da gået rimeligt indtil nu.

Helst ligger jeg for anker, så er der jo kun ankeret som skal gøres klart.

Jeg sejlede sammen med nogle venner til en by på fastlandet som hedder Katakolo. Det er lidt mærkelig by. Henny og jeg var der også i maj måned. Da holdt der 5 taxibiler nede ved havnen uden chauffør. Der var mange guldbutikker og souvenirbutikker i den lille hovedgade, men de var alle lukket og al vinduesudstilling var enten dækket ned med kraftigt papir eller fjernet.

Da vi ankom nu var der også mange taxi og alle butikker var åbnet og i fuld vigør. Forklaringen: Ude ved den yderste havnekaj lå et mægtigt krydstogtskib og passagererne på dette skulle alle have lejlighed til at komme op til de berømte ruiner ved Olympia, enten med busser eller med taxi. Nogle købte naturligvis også noget guld i butikkerne, det er jo noget billigere her end som andre steder. Da skibet sejlede ud igen, blev alt lukket ned og bilerne kørt hen på en parkeringplads hvor de så venter til næste krydstogtskib kommer ind. Ellers er Katakolo en stille badeby, med en udmærket, men ikke prima sandstrand. De fleste gæster kommer inde fra de nærliggende "storbyer", Pirgos og Amaliada. Da vi sejlede ud mandag kom det næste krydstogtskib og alt blev igen gjort klar til modtagelse af turisterne i den lille by.

Vore venner i  båden Wanja, sejlede sydpå mod Kreta. Jeg sejlede tilbage vestpå og gik ind i en skøn lille ankerbugt på sydsiden af Zakynthos,  - for øvrigt det eneste sted man må ankre på sydkysten for ikke at genere skildpadderne. Det blev en stille og skøn aften og nat i en stille og rolig bugt. Her var ikke meget lys, så der blev god lejlighed til at kigge på den fine stjernehimmel og finde de stjernetegn og stjerner som jeg kender.

Dagen efter havde jeg en flot sejltur op langs vestkysten af Zakynthos. Herlig sol og frisk vind på 10 m/s, så det var lige noget for Viking. Jeg måtte dog krydse et par slag for at nå op til nordenden, men jeg havde jo tid nok.De sidste 10 mil blev en rigtig halvvind og senere agten for tværs, så det blev en rigtig flot sejldag.

Jeg skulle ind i en ret lille havn Ay Nikolaous. Som vanligt blev ankeret lagt et godt stykke ude og jeg bakkede ind mod kajen. Der var 9 meter vanddybde, så der skulle rulles meget kæde ud, idet jeg helst ligger med kæde på min. 5 gange vanddybden. Alt gik fint og roligt. Der var kraftig vind men den blæste lige agten ind så alt var fint. 10 meter før jeg var ved havnekajen sagde det dunk, dunk nede ved skruen, som stoppede. Det var åbenbart noget tovværk som lagde under vandet som nu havde viklet sig ind i skruen. Viking blæste nu ud i havebassinet og lå faktisk godt fortøjet, med ankeret foran og fra skruen tovværk bagud, som var gjort fast nede på bunden et sted. Problemet var bare, at i løbet af 15 minutter ville der komme en stor færge, som skulle vende lige der hvor jeg lå. Havnemanden råbte og gestikulerede og gjorde klart at jeg skulle flytte mig. Der var jo heller ikke noget jeg hellere ville, men uden motorkraft og fastlåst for og agter var det jo ikke så let. Heldigvis var jollen i vandet og aldrig har jeg før gjort årerne klar så hurtigt. Jeg ned i jollen med et meget langt stykke tovværk; og så roede jeg det bedste jeg har lært ind til land hvor andre venlige sejlere havde forsamlet sig. Tovet blev gjort fast og jeg roedede tilbage til Viking. Fik tovet omkring en spilkop og langsomt fik vi halet båden ind til kajen. Det var hårdt imod vinden og slæbende ankerkæden hen over bunden. Jeg nåede lige ind til havnekajen da færgen kom drønende ind. Så var der tid til en kold øl.

Næste morgen fik jeg snorkel og dykkerbrillerne på og gik ned for at kigge. Vandet var krystalklart og det var meget flot at se båden og alle de mange fisk. Tovet sad fint omkring skruen. I løbet af tre dyk lykkedes det mig at få det hele skåret frit og propellen kunne igen dreje frit. Heldigvis var der ingen skade sket. Jeg benyttede så lejligheden til at dykke ned nogle ekstra gange og få fjernet nogle af de mange belægninger af rurer m.v. på skruen nu da jeg var i det klare vand.

Derefter gik turen op til Vathi her på Ithaka. En problemfri sejldag. Ingen vind overhovedet og næsten blank hav. Det blev motorsejlads hele turen på små 30 mil, så batterierne blev ladet helt op. Det var rigtig afslappende med autopilot'en, som blev sat til at følge den fastlagte rute. Mageløst med den elektronik. Man lægger ruten ind på kortplotteren når man sejler ud af havnen. Indstiller autopiloten til at følge ruten, og så kan man sidde og læse og holde udkig indtil man når målet. Autopiloten holder kursen og drejer selv på de fastlagte punkter undervejs.

Her i Vathi bliver jeg nok nogle dage. Det er en rigtig fin lille havn, som ligger meget smukt blandt høje bjerge. Lige nu er der god plads i havnen. Det var der ikke i August da Henny og jeg var her sidst. Da var her overfyldt ved kajen og vi måtte så ligge for anker ude i bugten og fik ikke set byen den gang. Ithaca var jo den ø hvor Homer's sagnfigur Odysseus boede, og den er derfor noget berømt. Der findes nu ingen rester fra den tid, men de fleste er overbeviste om at det var her han boede på sin borg. Jeg har nu købt bogen "The Odyssey" og er i gang med at læse lidt i den.

Vi har meget roligt vejr for tiden. Næsten ingen vind, men af og til nogle voldsomme tordenbyger med masser af vind og regn. Heldigvis kommer de mest om natten og heldigvis er det mest inde på fastlandet. Det kan så være ret flot at sidde og kigge på de store lyn.

Jeg skal have pudset lidt rust hist pist, og lavet lidt småreparationer. Toilettet døjer med at suge vand ind til skyl, og skal have et serviceeftersyn og det ender altid med at blive en lortesag. Desuden skal der skiftes en brænder i kogeblusset. Ja i skal ikke tro det bare er ferie og afslapning. Hver dag har sine opgaver som skal løses, men alt går vel og jeg nyder fortsat det smukke område og det herlige klima.