De hollandske kanaler 
 

Vi har nu prøvet at sejle på kanaler. Det er i starten ret sjovt og afvekslende. Det er faktisk ret underholdende.

Det var en anderledes oplevelse at sejle langs marker og haver og se landskabet glide stille og roligt forbi. Det giver en indre ro i sjælen og giver tid til at få en ekstra kop kaffe og en lille skarp, for at holde kulden og regnen lidt på afstand.

Som gammel landmand var det interessant at se den intensitet som hollænderne bruger for at udnytte den sparsomme jord. Overalt masser af dyr, - køer, heste, får og fjerkræ på græsmarkerne , og flotte afgrøder på alle de andre marker. Der bliver sikkert også brugt en hel del gødning og kemikalier for at få det hele til at se så godt ud.

Mange steder på landet er kanalen kun10 m. bred og vi sejler blandt masser af spændende fugle og andre dyr. Vi ser landmændene som har travlt med deres arbejde i markerne og vi ser alle de pussenussede haver som vi sejler forbi i byerne, kun et par meter fra båden.

Jeg øver mig i at se forskel på en ko og en hest på radarbilledet, men det er lidt svært. De sortbrogede køer går bedst igennem, men det er måske fordi jeg kun har sort hvid på radar'en.


Grønne marker med køer og heste





Vi blev sluset ned ude i Lauwersoog kl. ca. 9 og så har vi tøffet af sted på kanaler med max. 5 knob hele dagen. Byerne er meget spændende at sejle igennem. Nu senest Leuwarden, hvor kanalerne snor sig temmelig meget gennem byen, med en del 90 gd. sving. Meget spændende. Folk sidder ved vinduerne og på deres altaner og vinker til os. Nogle steder er vi så tæt på at vi næsten kan række hånden frem og trykke hånd.
 

  Tæt trafik på kanalerne

Et sted måtte vi vente på broåbning, og skulle lægge til ved siden af kanalen. Det kunne kun lade sig gøre med nød og næppe, idet træerne ragede ud over kanalen og jeg undgik heller ikke at få lidt kviste og blade på dækket, samt en lille grøn gren som har sat sig fast i nederste saling. Det er jo også et minde.

Fra Leuwarden er der ca. 25 km., - ja man regner i Km. her på kanalerne - til Harlingen.

De lover nu sol og varmere klima. Måske skal vi tage en overliggedag og blot slappe af. Vi synes vi trænger til det efter den megen kulde og regn.

Harlingen blev en positiv oplevelse. Først og fremmest fordi vejret nu skiftede, solen kom frem i flere timer ad gangen og for første gang på vor tur lå vi i en havn hvor det ikke stormede. At vågne op til et spejlblankt vand var en ny oplevelse på denne tur. Yachthavnen havde helt nyindrettede klubfaciliteter og vi benyttede os groft af det gratis varme brusebad, samt den fine vaskemaskine og tørretumbler.

Det fine vejr lokkede til bytur og vi havde en fin vandring langs de gamle kanaler, og så på de mange gamle og flotte huse.

Vor statistik blev også ødelagt, idet vi nu for første dag i de 11 dage ikke har haft regnvejr. Det lover godt.

Afsejling fra Harlingen blev fastsat i henhold til tidevandet idet vi helst skal ud når der er højvande. Det blev kl. 11.15 vi gik ind i slusen for at blive sluset ned på Waddenzee. Vi er nødt til at sejle mens der er højvande idet vi skal passere et lille stykke hvor der kun er 1,7 m dybt ved lavvande, og vi stikker jo 1,90 meter.

Vi kom fint igennem slusen, som var propfyldt af både, men alt gik stille og roligt.Vi var heldige at ligge ind mod slusevæggen. Det var mere spændende for de både som måtte ligge i midten af slusen og skulle affendre og binde sig til de andre både.

Efter slusen gik det sydover ned over Waddenzee langs Afsluitdijk - den store dæmning ind til Ijsselmeer - og ned til Den Helder. Det blev en meget flot sejlads, med vinden ind foran for tværs og i passende mængder,  8 - 10 m/s, og næsten skyfri himmel.

Vi fik glæde af tidevandsstrømmen på hele turen til Den Helder - små 30 mil. En god vind og tidevandsstrøm gjorde at vi i perioder loggede over 10 knob over grunden - så det gjaldt om at holde øje med sømærkerne, når de smuttede forbi  "som kilometersten på en motorvej".

Sejlads på Waddensee mindede os lidt om vor fortid på Limfjorden. Frisk vind, høj sol og små, men krabbe bølger, som gav jævnlige saltvandssprøjt ind over båden og ind i ansigtet - herlig sejlads. Der var også tid til en enkelt "sort guld" fra lageret i køleskabet.

Indsejlingen til Den Helder blev også speciel. Der er meget fine afmærkninger med bøjer og ledelys, så alt går meget smertefrit. Dog var der en heftig tværgående tidevandsstrøm den sidste halve mil før indsejlingen. Viking skulle derfor styres ca. 155 gd. for at holde kursen på 191 gd. over grunden som leder ind i havnen. Så stor afdrift har vi ikke prøvet før over så lang periode.

Den Helder er også en god oplevelseog vi nyder at ligge i den fine tidevandshavn - Koninklijke Marine Jachtclub.Havnen ligger inde på marineområdet og Den Helder er faktisk fyldt med marinefartøjer af enhver art. Vi fik en flot modtagelse af en aktiv havnefoged, der på cykel kører ud og byder velkommen ved indsejlingen. Efter at have oplyst længde og bredde på båden bliver vi dirigeret hen til en ledig plads. Havnefogeden cykler i forvejen ( han aspirerer måske til Tour de France ) og er klar til at modtage fortøjninger samt give os fyldestgørende oplysninger om havnens og byens faciliteter. Oplysningerne om gratis varmt brusebad og gratis vand og strøm lyttede vi til med stor opmærksomhed.

Her kunne mangen dansk havnefoged have godt af at komme i skole. I stedet for blot at virke som sur pengeopkræver får man her en udstrakt service af "havnemesteren", og det ser ud til at han nyder det. Han får de fleste steder et smil og venlige bemærkninger fra de ankommende både.

Havnen udnyttes også optimalt idet bådene bliver dirigeret til pladser som passer til bådmålene. Taksterne er rimelige 2 HFL pr. meter og det er er inklusive gratis varmt badevand, drikkevand og strøm ved broerne.

Vi overvejer nu at bruge en ekstra dag her for at nyde solen og få lidt varme i kroppen.

Hvis du har nyheder eller kommentarer så skriv til os på Email:   poulsen.viking@image.dk
Da vi bruger mobiltelefon beder vi om at du kun sender tekst og ingen billeder. En besked på SMS er også velkommen på 40859243.

Retur til forsiden