Cuxhaven - en by med blæst.

Viking er nu nået til Cuxhaven, og det ser ud til at vi skal lære denne by nøje at kende. Verjudsigten taler fortsat om kuling fra vest og sydvest, så antallet af både i yachthaven stiger fortsat, idet der ikke er nogen som sejler ud men flere kommer ind. Hollænderne og Englænderne kender farvandet og de bliver i havnen. En enkelt svensker forsøgte i dag, men efter tre timers kamp mod bølger og modvind måtte han vende om og kom tilbage.

Turen hertil er gået ret godt, dog med nogle små dagstræk. Vinden er enten lige i næsen eller hård bidevind og statistikken holder stadig - regn hver eneste dag.

Efter Fakse Ladeplads gik vi gennem Bøgestrømmen til Kalvehave hvor vi mødte Anne Lise og Svend og havde et hyggeligt frokostmøde. Derefter gik det til Vejrø, og for en gangs skyld fik vi både halvvind og strømmen med os, så det gik stærkt. På Vejrø blev vi taget vel imod af vores gode havnefoged  fra Lynetten - Flemming - som var på sommertur -  og gav os en fin velkomst.

Turen over Østersøen blev lidt barsk, idet vi fik et strejf af  en "liten kuling" som gav os vindstyrke på 13 - 15 sekm. og desværre for os - hård bidevind. Det blev en våd og urolig tur. Vi var gennemblødte af regnvand og røgvand. Kl 2000 nåede vi til Olympiahafen i Strande hvor vi havde en rolig nat. Herefter gik det ind i Kielerkanalen og vi havde en smuk, men også ret begivenhedsløs sejlads de 95 km. til Brunsbüttel. Eneste afveksling var de mange lystfiskere som sad og medede og hilste venligt til os. Et spændende indslag var  "begrüssungsstelle" i Rensburg, hvor de spiller nationalmelodien for de udenlandske både som sejler forbi. Til vor glæde spillede de danmarks nationalmelodi " Der er et yndigt land" da vi sejlede forbi og vi hilste naturligvis med hånd og flag.

Viking sluses ind i Kielerkanalen                    Fuld fart fremad ved Rendsburg

Fra Brunsbüttel gik det næste dag de ca.15 mil til Cuxhaven. Vinden var fortsat  ca. 15 sekm. fra vest, så det bev en hård tur, med rebet forsejl.Tidevandet gik mod vinden og det rejste en meget krap og hård sø, med ret korte bølger som Viking beravede næsen i, med det resultat at farten gik næsten ned til 0.  Heldigvis sejlede vi så tidevandsstrømmen var med os ellers var vi aldrig nået frem. Fart i vandet var 2 - 3 knob for motor og 5 - 6 knob når vi kunne bruge sejlet. Strømmen satte os dog med ca. 4 knob så totalt nåede vi i perioder op på at logge 9,5 knob over grunden.

Her i Cuxhaven kender vi nu snart byen. Heldigvis er der mange andre sejlere som er blæst inde og vi får mangen god sejlersnak.  Vore gode venner fra Lynetten,  Poul Erik og Ketty fra "Mariposa" er også blæst inde så vi mødes og udveksler gode som dårlige erfaringer.

Håber på snarlig bedring i vejret., og det ser ud som vi kan komme ud natten til søndag kl. 0200 og få glæde af den udgående tidevandsstrøm i Elben.

Hvis du har kommentarer, skriv til os på E-mail : poulsen.viking@image.dk